Indholdsfortegnelse
Jeg har valgt at skrive om Henrik
Fisker pga. at jeg syntes at det er inspirende
hvordan han er gået fra at være en lille dreng der boede i Allerød og fyldte
sine kladdehæfter med biler i stedet for noter. Han kunne næsten ikke komme ud
fra folkeskolen. Derefter tog han HF i Roskilde. Det begyndte at gå meget bedre
efter at han flyttede til Schweiz og studerede på ”The Art Center College of
Design”. Derefter begyndte han at arbejde for Aston Martin og BMW og så Ford i
London. Senere startede han sit eget bilfirma, Fisker Automotive, hvor han
designede luksus- sportsbiler , så begyndte han med
plug-in hybridbilen Karma. De producerede omkring 2.600 biler, før deres
batterileverandør gik konkurs, som betød at Fisker Automotive også gik konkurs.
Lige nu er han og hans team ved at færdig udvikle et ”solid-state-batteri”, til
lanceringen af Fisker EMotion sagde Henrik Fisker.
Batteriet ville kunne oplade til 200 kilometer på kun fire minutter, og op til
1000 kilometer, som er meget bedre end de andre normale Lithium-Ion
batterier, som vi bruger i dag både til Tesla’er og
til computere og telefoner, næsten alt elektronik.
BMW’s CEO Harald Krueger yndlings
bil
BMW Z8 blev designet af Henrik Fisker
på BMW Designworks i det Sydlige Californien.
Det startede med at være en øvelse på
styling, og for at fejre 1956-’59 BMW 507, men folk var så imponeret at det
valgte at producere den. I løbet af de 3år hvor det producerede den blev der
lavet 5.703 bygget af BMW og AIPINA har også bygget 555 biler, det var Z8’s
produktionsvariant ”Z07 concept car”.
Den kostede omkring 128.000 dollars,
som i dag svare til 1.239.325 Danske Kroner det betød at det var en af BMW’s
luksusklassebiler. En brugt BMW Z8 koster i dag 3 gange så meget og prisen
bliver ved med at stige, så det er en god investering. Bilen er lavet af
aluminium vognstel og karosseri, bilen har en 4.9L (4941 cc) 32 takts V8, der
giver 400hk og 500 Nm. Motoren blev bygget af BMW’s M-klasse og blev også
bygget til BMW E39 og BMW M5.
Motoren var placeret bag forakslen
for at give bilen 50/50 vægtfordeling, ligesom Tesla gør nu siden 2015.
Den kan komme fra 0 til 100 km/t på
4.3 sekunder, tophastigheden er 249 km/t. Bilen var med i James Bond filmen
”The World Is Not Enough”.
Den første bil til at blive bygget på Aston Martins Gaydon-facilitet
DB9 Volante
er den 13. Cabriolet lavet af Aston Martin, som blandt andet indeholder DB2 fra
1950 DB4, DB5, DB6, V8 og DB7. DB9 Volante er den
første cabriolet til at blive bygget ved hjælp af Aston Martins unikke VH
Platform (Vertikal/Horisontal) strategi og den første til at blive bygget på
Aston Martins Gaydon-facilitet. Dr. Ulrich Bez, CEO af Aston Martin sagde ”Fra starten af
DB9-programmet vidste vi, at vi ønskede en cabriolet. Så Volante
er designet, konstrueret og bygget fra starten som en cabriolet – det er ikke
en Coupe med bare toppen taget af.” Den er selvfølgelig designet af Henrik
Fisker som den gang var Aston Martins Design Direktør, han blev inspireret af
de tidligere Aston Martin Cabriolerer, DB9 Volante har en fuldt udtrækbar
hætte, som biler opbevaret i bilen, mens bilen stadig holder en meget glat og
elegant profil. ” Jeg ville sikre mig at DB9 Volante
var en Aston Martin uden tvivl, men stadig var nød til
at have alle værdierne af en cabriolet, selv med hætten hævet op skulle den se
smuk ud.” sagde Henrik Fisker. I tilfælde ved en ulykke opdager sensorerne i
DB9 Volanten risiko for at bilen måske ruller over, og to stænger (vil jeg
kalde det) udløses fra bagstolenes nakkestøtter, mens
passagersædet er forsynet med forrudens A-stolper, der kan modstå to gange
bilens vægt. Ligesom Aston Martins DB9 Coupe leveres kraften til bilen af en
48-takts, 6liters, V12-motor med lave emissioner, den kan nå op på 100km/t på
under 5sek. Og en topfart på 300km/t, den kan enten blive købt med en
seks-trins automatisk eller en seks-trins manual gearkasse.
En sand Aston Martin
Aston Martin’s
V8 Vantage er en sand Aston Martin, denne model er
den mere overkommelige Aston Martin, fordi at de har lavet den meget billigere
for at tiltrække yngre kunder. Den lange motorhjelm og to-sædersbil
skaber en øjeblikkelig genkendelig holdning, mens minimal
for- og bagoverhæng, kombineret med et bredt krop, så det ser ud til at skubbe
baghjulene ud og forbedre karossens ekstremiteter, Det er en hatchback så den
er praktisk, det finder man normalt ikke i sportsvogne af denne type. Man skulle tro at instrumentbrættet er fra
det år 21 hundrede. Skruerne er lavet af aluminium, og sammen med
koblingsudstyret har et meget særskilt design og unikke Aston Martin udseende.
78 prototyper blev testet kraftigt og kørt mere end 2.500.000km. I Dubai er der
foretaget mere end 20.000km af test, hvor temperaturen regelmæssigt ramte 48ºc,
og karosseriet af bilerne nåede op til 87ºc. Højhastighedstest blev udført på Nardo testsporet i Italien, og der blev også udført test på
Nürburgring's Nordschleife
i Tyskland, og der blev foretaget koldtvejstest i
temperaturer så lave som -30ºC i Sverige. Det er den anden bil til at blive
bygget ved hjælp af Aston Martins unikke VH Platform (Vertikal/Horisontal)
strategi. Den helt nye 380 hk motor er en 4,3 liter, lav emission alle
aluminiumlegeringer V8, unikke for Aston Martin. Den nye V8 bruger den nyeste
teknologi til at levere fremragende ydeevne i alle miljøer. Aston Martin har
lavet et dry-sump smøresystem til V8 Vantage. Dette
system gør det muligt for motoren at sidde meget lavt i kroppen og sænke
tyngdepunktet, hvilket igen hjælper med at forbedre håndteringen og bilens
generelle balance og stabilitet. Systemet hjælper også med at forbedre motorens
holdbarhed ved at opretholde smøring under forhold med ekstrem svingning og
bremsning. Den avancerede quad-cam 32-takts motor
fremstilles individuelt af dygtige Aston Martin-teknikere på virksomhedens nye
motorproduktionsanlæg i Köln, Tyskland, hvor alle Aston Martin-motorer,
herunder V12 til Vanquish S og DB9, er bygget.
Det er en BMW E63 med en ny stil
Latigo CS er en to dørs coupe baseret på
BMW 6-serien (E63). Det originale eksteriør er erstattet af en ny krop designet
af Henrik Fisker. Kroppen har omfattende brug af lette materialer som aluminium
og kulfiber. Det debuterede på 2005 Frankfurt Auto. I sidste ende blev der kun
produceret to Latigos, 1 som en V8, og den anden som
en tunet V10 med 670HP. Jeg kunne ikke finde nogen artikler om bilen, kun noget
kort tekst fra auktion sider der sælger dem til omkring 700.000 kr.
Det er en 2006 Mercedes-Benz 600SL med en ny stil
Fisker Coachbuild
Tramonto cabriolet er baseret på 2006 Mercedes-Benz
600SL. Den nyder godt af den teknologiske styrke i den avancerede platform til
at producere en unik formet to-sæders, udendørs eksotisk. 600SL's fremragende
teknik bøjer sine teknologiske muskler inde i den Fisker-designede krop, der
udnytter aluminium og kulfiber for at opnå sin form, pasform og finish,
samtidig med at man er afhængig af selektiv brug af stål for at øge styrke og
torsionsstivhed. Det utallige udvalg af Mercedes-Benz bedste teknologiske
innovationer, fra den kraftudtrækkelige hardtop til Active Body Control (ABC),
forbliver uberørt - ligesom sikkerhedssystemer, som f.eks. airbags. Samtidig er
Tramonto blevet noget meget mere, og forskellene går
ud over, hvad der møder øjet. Indenfor er alle sæder og fascia
overflader fagligt håndskåret og håndsyet i et udvalg af super-premium, bløde, men holdbare italienske læder. ”Milled” aluminium fremhæver centerstakken, hvor hver Tramonto er individuelt indskrevet. Kun 13 Fisker Tramonto blev bygget.
Den første bil fra Artega
Egentlig er firmaet bag Artega-bilen leverandør
af komponenter til bilindustrien. Man ønskede dog at vise verden, at
man også kunne udvikle en hel bil, frem for blot enkeltdele.
Sportsvognsprojektet Artega GT så dagens lys og blev
skilt ud i et selvstændigt selskab. Henrik Fisker kom til og snart kunne man
vise en prototype frem, som blev godt modtaget. Så godt at man valgte at føre
bilen frem til produktion. Og det er i den produktionsklare form af den
nye Artega GT får premiere
på Frankfurt-udstillingen. Man kan gå to veje når biler skal køre stærkt,
enten kan man gøre dem lette, eller man kan putte stærke motorer i. Med Artega GT har man valgt en forholdsvis lav vægt kombineret
med den stærke FSI motor fra VW. Det er en 3,6 liter der yder V6-motoren lige
knap 300 hestekræfter og det giver bilen en topfart på 270 km/t.
Bilen kostede cirka det samme som en Porsche Cayman gjorde til en pris på knap
75.000 euro, ligger den godt til. Produktionen forventes at være på 170 enheder
det første år. Gearkassen er også fra VW med 6 trins DSG modellen. Blandt
andet på grund af den lave vægt kan den nå op på 100km/t på kun 5 sekunder.
Bilen kostede omkring 1 million kroner da den var ny men kunne kun købes i
Tyskland og eksporteres til Danmark, bilen var kun solgt i Europa.
En Plug-in Hybrid Elbil (PHEV)
Forestil dig, hvordan det ville være kun at købe
benzin en gang om året, eller måske aldrig igen. Forestil dig nu en
hviske-stille bil, der kan udføre det som de fleste luksus sedans i både fart
og komfort. Forestil dig en bil der har samvittighed for miljøet. Henrik Fisker
forestillede sig disse ting og besluttede derefter at gøre sin drøm til virkelighed
- Fisker Karma. Men Henrik Fisker skal ikke have alt æren for denne bil, han
havde nemlig Bernhard Koehler med på designholdet
denne gang. Bernhard Koehler v ar også med til at
etablere Fisker Automotive i 2007, og mange af virksomhedens koncepter er
indbygget i Fisker Karma. Det er en ”plug-in hybrid electric
vehicle (PHEV). Den parre sin store batteripakke med
en lille benzinmotor for at få mest muligt ud af hvert element, batterierne kan
oplades ved den traditionelle hjemme strømstik eller ved en generator vendt af
bilens benzinmotor, resultatet er en sportsvogn hvor man kan køre 42,5km pr.
Liter og stadig se godt ud. Den kostede omkring en halv million danske kroner
uden de danske afgifter. ”Biler med range-extender
bliver uforholdsmæssigt dyre, ikke bare fordi teknologien er mere kostbar end
konventionelle drivliner, men også fordi den belastes med de voldsomme danske
afgifter. Staten tjener med andre ord penge på at beskatte den miljørigtige
teknologi – hvis nogen altså havde råd til at købe bilerne” Skrev Søren Clauding på http://www.motorsiden.dk/Biltest/Fisker%20Karma%20Del%201.html udgivet november 2012.
En ”Super Mustang” lavet af kulfiber og har 725HP
En bil inspireret af de ikoniske muskel biler i tidsperioden 1960 til 1970, som blandt andet inkludere
Shelby GT500, han lavede den faktisk ved at skille den nye Shelby GT500 ad og
modificere delene til at passe hans design og ønsker,
En af hans ønsker var for eksempel at
den skulle bygges af kulfiber for at både gøre den stærk og næsten ikke veje
noget i forhold til metal, et andet ønske han også havde var at kulfiber ‘et
skulle fremvises, derfor er der en stribe på kølerhjelmen der ikke er blevet
malet som fremviser hvad den er lavet af.
Der er en del ekstraudstyr som man
kan få med på bilen jeg kan ikke skrive det hele ned fordi at det ville fylde
mange sider, men jeg kan skrive hvad der kommer som standard
udstyr. Som standard udstyr medfølger Ford’s Performance Package, som fra fabrikken inkluderer en
større radiator med en olie køler, tuning og et modificeret instrumentbræt, som
egentlig bare er det normale instrumentbræt med olietryks måler og vakuums
måler, der er også et unikt stabilitets kontrol system, EPAS og ABS tuning, en
3.37 ratio Torsen® bag differentialgear og Brembo™ 6-cylinder bremsekalibre og større
klodser.
”Choose
your destiny with the Destino V8”
Tag Henrik Fiskers smukke design, og
sæt en kraftig Corvette ZR 1 V8 motor, det resultere i en skræddersyet firedørs luksusbil med
fremragende præstation. Destino V8 indeholder alt,
hvad VLF Automotive står for: Amerikansk skræddersyet, høj kvalitet,
performance 4-dørs GT. Den er bygget af VLF’s erfarne
bilteam i Auburn Hills, Michigan, Destino V8 var den
førende højt ydende 4-dørs GT i verden, fordi at den drives af en pålidelig Corvette LS9 V8 motor, har bilen en relativ lav vægt, som
gør bilen meget hurtig. Vi kan tale lidt mere om motoren det er en Corvette LS9 6,2L V8 som sagt, den har en supercharger og
forskellen mellem en turbocharger og supercharger er at hvor en turbocharger
brug kraften fra udstødningen til at skubbe mere luft i motoren så den kan køre
hurtigere og kraftigere, så bruger en supercharger noget af motorens kraft som
normalt skulle gå til hjulene, air-condition,
generatoren osv. Til at skubbe mere luft ind i motoren og dermed gøre den
hurtigere og kraftigere. En supercharger er meget mere effektiv end en
turbocharger. Motoren er monteret i fronten af bilen og den har baghjulstræk,
den har 638hk ved 6,500rpm (omdrejninger per minut) ,
den kan komme op til 100 km/t på kun 4 sekunder og køre op til 320km/t. Den har
en automatisk gearbox. taget er lavet af kulfiber for
at holde vægten nede og kraften oppe, der er læder interiør og man kunne selv
vælge dens farve personligt sammen med Henrik Fisker og signeret for
selvfølgelig en ekstra omkostning. Den kostede omkring 1.653.032.69 Danske
kroner.
En Luksus sportsbil med champagne-holder og WIFI indbygget
Både bilen og hjulene er lavet af
kulfiber, jeg kan se at i begge tekster som jeg har fundet står der ret meget
om hjulene der står at det er 21” kulfiber hjul med højtydende
Pirelli P Zero dæk og Brembo
bremser med høj ydeevne. Bilen har en af de mest kraftfulde naturlig aspireret
vejmotorer i verden, der leverer den bedste ydeevne i sin prisklasse. Med
Fiskers balance mellem Proportioner, Skulptur og Grafik kan Force 1's udvendige
design prale af klassiske amerikanske sportsvogne proportioner med den lange
motorhjelm, korte forhæng, lange hale, skubbet hjul. "In the
case of Force 1, there is an extremely pushed back green house," forklarede Fisker. Den har 6 meget nødvendige
luftindtag, for at holde den kraftfulde motor kølig. Grafikken er entydigt
slank, med ultra tynde lys foran og bagud, UTV
laserbladslygter, de tyndere baglygter i verden. Dagslysåbningen (DLO) eller
sidevinduet har en helt ny grafik, der ender i et skarpt spyd, der aldrig har
været set her før. " Øverst på bagsiden af glasset sidder en
unik bagspjældspude, der også rummer bilens Wi-Fi og 3. bremselys. Henrik
Fisker har arbejdet meget på at forbedre styrken af hjulet,
hvilket kræver mindre masse. De 21-tommers aluminiumhjul med de brede, højtydende Pirelli-dæk sidder i
magre skulpturerede udtalte hjulbuer. Fronten har en aggressiv grill, der
rummer VLF-logoet i midten, og to ultra-slanke lys
sidder over grillen. Bag kulstoffiber taget sidder en lille spoiler / antenne,
der muliggør Wi-Fi-forbindelse i køretøjet. Interiøret er luksuriøst, med
håndsyet ultra-blødt læder, Alcantarra,
ruskind med flere andre unikke egenskaber, såsom en champagneholder. Motoren er
en 8,4L V10 som har 745hk og kan køre fra 0 til 100 på 3 sekunder,
maksimumshastigheden er omkring 350 km/t, den har en seks-trins gearkasse. Det
var let at skrive om da VLF Automotive havde udgivet meget information omkring
hvordan den var bygget af Henrik Fisker.
Bilen med revolutionerende batteri teknologi
Den kan oplade op til 80% på et
minut, de er stadig i gang med at udvikle batteriet og teste det, det hele afhænger
af, hvad de bestemmer at den specifikke ydeevne og kemi af batteriet skal være.
Solid State batterier adskiller sig fra lithium-ion,
som er standard i elbiler og stort set alt elektronik, da de stort set ikke
indeholder nogen væske. Fordi at de ikke har nogen væske, har de meget lav
modstand, hvilket er nøglen til hurtig opladning. Lige nu er problemet med
batteriet at det begrænsede overfladeareal, hvilket betyder, at de har en lav
elektrodestrømtæthed og begrænset effekt. Nuværende solid state-batteriteknologi
kan ikke generere nok strøm til at flytte en bil, og kan ikke fremstilles på et
stort salg og virker også dårligt ved lavere temperaturer. Fiskers
hovedbatteriingeniør siger, at selskabet har løst disse problemer ved at
oprette et multidimensionelt batteri. "Hvad
vores forskere har skabt, er det tredimensionale solid state-batteri, som vi
også kalder et boltebatteri," siger Fisker. "De er tykkere og har
over 25 gange overfladen, som et tyndt film batteri
har. "Det har givet os mulighed for at skabe nok strøm til at flytte et
køretøj." På grund af fremskridtene inden for teknologien sigter Fisker på
at bringe den til markedet i 2020, tre år tidligere end den foreslåede 2023
markedslancering. "Vi har bygget batterier med bedre resultater hurtigere,
end vi troede." Batteriet kan ikke kun give mere strøm end et lithium-ion-ækvivalent, det siges også at være halvdelen af
vægten. Fisker Automotive sagde også, at EMotion vil
have samme plads som en BMW 7-serie, 140kWh batteripakke og producere 775bhp.
Jeg har lært meget mere om design og
selvfølgelig også lært meget mere om Henrik Fisker. Jeg lært også meget om
hvordan man skriver en ”bog”, men den er på ingen måde helt færdig, jeg tror at
det er umuligt at skrive en hel bog på kun 2 måneder, jeg fandt også ud at jeg ikke
kunne lave en biografi om ham fordi at der ikke var så meget skrevet om ham, så
måtte jeg tænke (hvad skal jeg så lave?) så til sidst efter meget research og
kun en måned tilbage at jeg kunne skrive om de biler han havde designet så jeg
gik i gang med at skrive en side til hver bil som han havde designet, næsten
hver dag når jeg kom hjem skulle jeg læse, se videoer, interview og skrive en
side. Hver dag nåede jeg så ikke en side men at researche så næsten dag kunne
jeg måske nå at lave to sider. Henrik Fiskers hjemmeside var en stor hjælp til
at se alle de biler han havde designet og til at finde information, TopSpeed og VLF Automotive’s
hjemmeside var også en stor hjælp for at finde information, og så selvfølgelig
YouTube var også en stor hjælp. Det blev slet ikke i nærheden af hvad jeg havde
forstillet mig da vi fik opgaven. Men det endte med at blive et hæfte om de
produktionsbiler som Henrik Fisker har designet.
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/1999-bmw-z8/
-https://www.bmwblog.com/2016/03/21/bmw-ceo-harald-krueger-says-time-favorite-bmw-z8/
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2004-aston-martin-db9/
-https://www.topspeed.com/cars/aston-martin/2004-aston-martin-db9-volante-ar298.html
-https://www.autocar.co.uk/car-review/aston-martin/db9/first-drives/open%2C-all-ours
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2005-aston-martin-v8-vantage/
-https://www.topspeed.com/cars/aston-martin/2005-aston-martin-v8-vantage-ar303.html
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2005-fisker-latigo/
-https://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=155496
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2006-fisker-tramonto/
-https://www.supercars.net/blog/2006-fisker-tramonto/
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2008-artega-gt/
-https://www.autoblog.com/2007/02/28/geneva-bound-henrik-fiskers-artega-gt-coupe/?guccounter=1
-https://bilogmotor.dk/artega-gt/
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2011-fisker-karma/
-https://www.autoblog.com/fisker/karma/
-https://www.topspeed.com/cars/fisker-karma/ke3016.html
-http://www.motorsiden.dk/Biltest/Fisker%20Karma%20Del%201.html
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/mustang-rocket/
-https://www.carscoops.com/2014/11/new-galpin-fisker-rocket-is-wild/
-https://www.motor1.com/photo/607734/galpin-auto-sports-rocket-607734/
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2016-destino-v8/
-http://www.vlfautomotive.com/vlf-destino-v8/
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/fisker-emotion/
-http://www.vlfautomotive.com/
-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2016-force-1/