Indholdsfortegnelse

Forord. 2

BMW Z8. 3

Aston Martin DB9 Volante. 4

Aston Martin V8 Vantage. 5

Fisker Latigo. 6

Fisker Coachbuild Tramonto. 7

Artega GT. 8

Fisker Karma. 9

The Rocket 10

Destino V8. 11

VLF Automotive Force 1. 12

Fisker Emotion. 13

Hvad har jeg lært?. 14

Kildefortegnelse. 15

 


 

Indledning

Jeg har valgt at skrive om Henrik Fisker pga. at jeg syntes at det er inspirende hvordan han er gået fra at være en lille dreng der boede i Allerød og fyldte sine kladdehæfter med biler i stedet for noter. Han kunne næsten ikke komme ud fra folkeskolen. Derefter tog han HF i Roskilde. Det begyndte at gå meget bedre efter at han flyttede til Schweiz og studerede på ”The Art Center College of Design”. Derefter begyndte han at arbejde for Aston Martin og BMW og så Ford i London. Senere startede han sit eget bilfirma, Fisker Automotive, hvor han designede luksus- sportsbiler , så begyndte han med plug-in hybridbilen Karma. De producerede omkring 2.600 biler, før deres batterileverandør gik konkurs, som betød at Fisker Automotive også gik konkurs. Lige nu er han og hans team ved at færdig udvikle et ”solid-state-batteri”, til lanceringen af Fisker EMotion sagde Henrik Fisker. Batteriet ville kunne oplade til 200 kilometer på kun fire minutter, og op til 1000 kilometer, som er meget bedre end de andre normale Lithium-Ion batterier, som vi bruger i dag både til Tesla’er og til computere og telefoner, næsten alt elektronik.


 

BMW Z8

BMW’s CEO Harald Krueger yndlings bil

 

BMW Z8 blev designet af Henrik Fisker på BMW Designworks i det Sydlige Californien.

Det startede med at være en øvelse på styling, og for at fejre 1956-’59 BMW 507, men folk var så imponeret at det valgte at producere den. I løbet af de 3år hvor det producerede den blev der lavet 5.703 bygget af BMW og AIPINA har også bygget 555 biler, det var Z8’s produktionsvariant ”Z07 concept car”.

Den kostede omkring 128.000 dollars, som i dag svare til 1.239.325 Danske Kroner det betød at det var en af BMW’s luksusklassebiler. En brugt BMW Z8 koster i dag 3 gange så meget og prisen bliver ved med at stige, så det er en god investering. Bilen er lavet af aluminium vognstel og karosseri, bilen har en 4.9L (4941 cc) 32 takts V8, der giver 400hk og 500 Nm. Motoren blev bygget af BMW’s M-klasse og blev også bygget til BMW E39 og BMW M5.

Motoren var placeret bag forakslen for at give bilen 50/50 vægtfordeling, ligesom Tesla gør nu siden 2015.

Den kan komme fra 0 til 100 km/t på 4.3 sekunder, tophastigheden er 249 km/t. Bilen var med i James Bond filmen ”The World Is Not Enough”.

 


 


Aston Martin DB9 Volante

Den første bil til at blive bygget på Aston Martins Gaydon-facilitet 

 

DB9 Volante er den 13. Cabriolet lavet af Aston Martin, som blandt andet indeholder DB2 fra 1950 DB4, DB5, DB6, V8 og DB7. DB9 Volante er den første cabriolet til at blive bygget ved hjælp af Aston Martins unikke VH Platform (Vertikal/Horisontal) strategi og den første til at blive bygget på Aston Martins Gaydon-facilitet. Dr. Ulrich Bez, CEO af Aston Martin sagde ”Fra starten af DB9-programmet vidste vi, at vi ønskede en cabriolet. Så Volante er designet, konstrueret og bygget fra starten som en cabriolet – det er ikke en Coupe med bare toppen taget af.” Den er selvfølgelig designet af Henrik Fisker som den gang var Aston Martins Design Direktør, han blev inspireret af de tidligere Aston Martin Cabriolerer, DB9 Volante har en fuldt udtrækbar hætte, som biler opbevaret i bilen, mens bilen stadig holder en meget glat og elegant profil. ” Jeg ville sikre mig at DB9 Volante var en Aston Martin uden tvivl, men stadig var nød til at have alle værdierne af en cabriolet, selv med hætten hævet op skulle den se smuk ud.” sagde Henrik Fisker. I tilfælde ved en ulykke opdager sensorerne i DB9 Volanten risiko for at bilen måske ruller over, og to stænger (vil jeg kalde det) udløses fra bagstolenes nakkestøtter, mens passagersædet er forsynet med forrudens A-stolper, der kan modstå to gange bilens vægt. Ligesom Aston Martins DB9 Coupe leveres kraften til bilen af en 48-takts, 6liters, V12-motor med lave emissioner, den kan nå op på 100km/t på under 5sek. Og en topfart på 300km/t, den kan enten blive købt med en seks-trins automatisk eller en seks-trins manual gearkasse.


 


 

Aston Martin V8 Vantage

En sand Aston Martin

 

Aston Martin’s V8 Vantage er en sand Aston Martin, denne model er den mere overkommelige Aston Martin, fordi at de har lavet den meget billigere for at tiltrække yngre kunder. Den lange motorhjelm og to-sædersbil skaber en øjeblikkelig genkendelig holdning, mens minimal for- og bagoverhæng, kombineret med et bredt krop, så det ser ud til at skubbe baghjulene ud og forbedre karossens ekstremiteter, Det er en hatchback så den er praktisk, det finder man normalt ikke i sportsvogne af denne type.  Man skulle tro at instrumentbrættet er fra det år 21 hundrede. Skruerne er lavet af aluminium, og sammen med koblingsudstyret har et meget særskilt design og unikke Aston Martin udseende. 78 prototyper blev testet kraftigt og kørt mere end 2.500.000km. I Dubai er der foretaget mere end 20.000km af test, hvor temperaturen regelmæssigt ramte 48ºc, og karosseriet af bilerne nåede op til 87ºc. Højhastighedstest blev udført på Nardo testsporet i Italien, og der blev også udført test på Nürburgring's Nordschleife i Tyskland, og der blev foretaget koldtvejstest i temperaturer så lave som -30ºC i Sverige. Det er den anden bil til at blive bygget ved hjælp af Aston Martins unikke VH Platform (Vertikal/Horisontal) strategi. Den helt nye 380 hk motor er en 4,3 liter, lav emission alle aluminiumlegeringer V8, unikke for Aston Martin. Den nye V8 bruger den nyeste teknologi til at levere fremragende ydeevne i alle miljøer. Aston Martin har lavet et dry-sump smøresystem til V8 Vantage. Dette system gør det muligt for motoren at sidde meget lavt i kroppen og sænke tyngdepunktet, hvilket igen hjælper med at forbedre håndteringen og bilens generelle balance og stabilitet. Systemet hjælper også med at forbedre motorens holdbarhed ved at opretholde smøring under forhold med ekstrem svingning og bremsning. Den avancerede quad-cam 32-takts motor fremstilles individuelt af dygtige Aston Martin-teknikere på virksomhedens nye motorproduktionsanlæg i Köln, Tyskland, hvor alle Aston Martin-motorer, herunder V12 til Vanquish S og DB9, er bygget.


 


 

Fisker Latigo

Det er en BMW E63 med en ny stil

 

Latigo CS er en to dørs coupe baseret på BMW 6-serien (E63). Det originale eksteriør er erstattet af en ny krop designet af Henrik Fisker. Kroppen har omfattende brug af lette materialer som aluminium og kulfiber. Det debuterede på 2005 Frankfurt Auto. I sidste ende blev der kun produceret to Latigos, 1 som en V8, og den anden som en tunet V10 med 670HP. Jeg kunne ikke finde nogen artikler om bilen, kun noget kort tekst fra auktion sider der sælger dem til omkring 700.000 kr.


Fisker Coachbuild Tramonto

Det er en 2006 Mercedes-Benz 600SL med en ny stil

 

Fisker Coachbuild Tramonto cabriolet er baseret på 2006 Mercedes-Benz 600SL. Den nyder godt af den teknologiske styrke i den avancerede platform til at producere en unik formet to-sæders, udendørs eksotisk. 600SL's fremragende teknik bøjer sine teknologiske muskler inde i den Fisker-designede krop, der udnytter aluminium og kulfiber for at opnå sin form, pasform og finish, samtidig med at man er afhængig af selektiv brug af stål for at øge styrke og torsionsstivhed. Det utallige udvalg af Mercedes-Benz bedste teknologiske innovationer, fra den kraftudtrækkelige hardtop til Active Body Control (ABC), forbliver uberørt - ligesom sikkerhedssystemer, som f.eks. airbags. Samtidig er Tramonto blevet noget meget mere, og forskellene går ud over, hvad der møder øjet. Indenfor er alle sæder og fascia overflader fagligt håndskåret og håndsyet i et udvalg af super-premium, bløde, men holdbare italienske læder. ”Milled” aluminium fremhæver centerstakken, hvor hver Tramonto er individuelt indskrevet. Kun 13 Fisker Tramonto blev bygget.

 


Artega GT

Den første bil fra Artega

 

Egentlig er firmaet bag Artega-bilen leverandør af komponenter til bilindustrien. Man ønskede dog at vise verden, at man også kunne udvikle en hel bil, frem for blot enkeltdele. Sportsvognsprojektet Artega GT så dagens lys og blev skilt ud i et selvstændigt selskab. Henrik Fisker kom til og snart kunne man vise en prototype frem, som blev godt modtaget. Så godt at man valgte at føre bilen frem til produktion. Og det er i den produktionsklare form af den nye Artega GT får premiere på Frankfurt-udstillingen. Man kan gå to veje når biler skal køre stærkt, enten kan man gøre dem lette, eller man kan putte stærke motorer i. Med Artega GT har man valgt en forholdsvis lav vægt kombineret med den stærke FSI motor fra VW. Det er en 3,6 liter der yder V6-motoren lige knap 300 hestekræfter og det giver bilen en topfart på 270 km/t. Bilen kostede cirka det samme som en Porsche Cayman gjorde til en pris på knap 75.000 euro, ligger den godt til. Produktionen forventes at være på 170 enheder det første år. Gearkassen er også fra VW med 6 trins DSG modellen. Blandt andet på grund af den lave vægt kan den nå op på 100km/t på kun 5 sekunder. Bilen kostede omkring 1 million kroner da den var ny men kunne kun købes i Tyskland og eksporteres til Danmark, bilen var kun solgt i Europa.


Fisker Karma

En Plug-in Hybrid Elbil (PHEV)

 

Forestil dig, hvordan det ville være kun at købe benzin en gang om året, eller måske aldrig igen. Forestil dig nu en hviske-stille bil, der kan udføre det som de fleste luksus sedans i både fart og komfort. Forestil dig en bil der har samvittighed for miljøet. Henrik Fisker forestillede sig disse ting og besluttede derefter at gøre sin drøm til virkelighed - Fisker Karma. Men Henrik Fisker skal ikke have alt æren for denne bil, han havde nemlig Bernhard Koehler med på designholdet denne gang. Bernhard Koehler v ar også med til at etablere Fisker Automotive i 2007, og mange af virksomhedens koncepter er indbygget i Fisker Karma. Det er en ”plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Den parre sin store batteripakke med en lille benzinmotor for at få mest muligt ud af hvert element, batterierne kan oplades ved den traditionelle hjemme strømstik eller ved en generator vendt af bilens benzinmotor, resultatet er en sportsvogn hvor man kan køre 42,5km pr. Liter og stadig se godt ud. Den kostede omkring en halv million danske kroner uden de danske afgifter. ”Biler med range-extender bliver uforholdsmæssigt dyre, ikke bare fordi teknologien er mere kostbar end konventionelle drivliner, men også fordi den belastes med de voldsomme danske afgifter. Staten tjener med andre ord penge på at beskatte den miljørigtige teknologi – hvis nogen altså havde råd til at købe bilerne” Skrev Søren Claudinghttp://www.motorsiden.dk/Biltest/Fisker%20Karma%20Del%201.html udgivet november 2012.

 


 

 


The Rocket

En ”Super Mustang” lavet af kulfiber og har 725HP

 

En bil inspireret af de ikoniske muskel biler i tidsperioden 1960 til 1970, som blandt andet inkludere Shelby GT500, han lavede den faktisk ved at skille den nye Shelby GT500 ad og modificere delene til at passe hans design og ønsker,

En af hans ønsker var for eksempel at den skulle bygges af kulfiber for at både gøre den stærk og næsten ikke veje noget i forhold til metal, et andet ønske han også havde var at kulfiber ‘et skulle fremvises, derfor er der en stribe på kølerhjelmen der ikke er blevet malet som fremviser hvad den er lavet af.

Der er en del ekstraudstyr som man kan få med på bilen jeg kan ikke skrive det hele ned fordi at det ville fylde mange sider, men jeg kan skrive hvad der kommer som standard udstyr. Som standard udstyr medfølger Ford’s Performance Package, som fra fabrikken inkluderer en større radiator med en olie køler, tuning og et modificeret instrumentbræt, som egentlig bare er det normale instrumentbræt med olietryks måler og vakuums måler, der er også et unikt stabilitets kontrol system, EPAS og ABS tuning, en 3.37 ratio Torsen® bag differentialgear og Brembo 6-cylinder bremsekalibre og større klodser.


 

Destino V8

”Choose your destiny with the Destino V8”

 

Tag Henrik Fiskers smukke design, og sæt en kraftig Corvette ZR 1 V8 motor, det resultere i en skræddersyet firedørs luksusbil med fremragende præstation. Destino V8 indeholder alt, hvad VLF Automotive står for: Amerikansk skræddersyet, høj kvalitet, performance 4-dørs GT. Den er bygget af VLF’s erfarne bilteam i Auburn Hills, Michigan, Destino V8 var den førende højt ydende 4-dørs GT i verden, fordi at den drives af en pålidelig Corvette LS9 V8 motor, har bilen en relativ lav vægt, som gør bilen meget hurtig. Vi kan tale lidt mere om motoren det er en Corvette LS9 6,2L V8 som sagt, den har en supercharger og forskellen mellem en turbocharger og supercharger er at hvor en turbocharger brug kraften fra udstødningen til at skubbe mere luft i motoren så den kan køre hurtigere og kraftigere, så bruger en supercharger noget af motorens kraft som normalt skulle gå til hjulene, air-condition, generatoren osv. Til at skubbe mere luft ind i motoren og dermed gøre den hurtigere og kraftigere. En supercharger er meget mere effektiv end en turbocharger. Motoren er monteret i fronten af bilen og den har baghjulstræk, den har 638hk ved 6,500rpm (omdrejninger per minut) , den kan komme op til 100 km/t på kun 4 sekunder og køre op til 320km/t. Den har en automatisk gearbox. taget er lavet af kulfiber for at holde vægten nede og kraften oppe, der er læder interiør og man kunne selv vælge dens farve personligt sammen med Henrik Fisker og signeret for selvfølgelig en ekstra omkostning. Den kostede omkring 1.653.032.69 Danske kroner.

 


 


 

VLF Automotive Force 1

En Luksus sportsbil med champagne-holder og WIFI indbygget

 

Både bilen og hjulene er lavet af kulfiber, jeg kan se at i begge tekster som jeg har fundet står der ret meget om hjulene der står at det er 21” kulfiber hjul med højtydende Pirelli P Zero dæk og Brembo bremser med høj ydeevne. Bilen har en af de mest kraftfulde naturlig aspireret vejmotorer i verden, der leverer den bedste ydeevne i sin prisklasse. Med Fiskers balance mellem Proportioner, Skulptur og Grafik kan Force 1's udvendige design prale af klassiske amerikanske sportsvogne proportioner med den lange motorhjelm, korte forhæng, lange hale, skubbet hjul. "In the case of Force 1, there is an extremely pushed back green house," forklarede Fisker. Den har 6 meget nødvendige luftindtag, for at holde den kraftfulde motor kølig. Grafikken er entydigt slank, med ultra tynde lys foran og bagud, UTV laserbladslygter, de tyndere baglygter i verden. Dagslysåbningen (DLO) eller sidevinduet har en helt ny grafik, der ender i et skarpt spyd, der aldrig har været set her før. " Øverst på bagsiden af ​​glasset sidder en unik bagspjældspude, der også rummer bilens Wi-Fi og 3. bremselys. Henrik Fisker har arbejdet meget på at forbedre styrken af ​​hjulet, hvilket kræver mindre masse. De 21-tommers aluminiumhjul med de brede, højtydende Pirelli-dæk sidder i magre skulpturerede udtalte hjulbuer. Fronten har en aggressiv grill, der rummer VLF-logoet i midten, og to ultra-slanke lys sidder over grillen. Bag kulstoffiber taget sidder en lille spoiler / antenne, der muliggør Wi-Fi-forbindelse i køretøjet. Interiøret er luksuriøst, med håndsyet ultra-blødt læder, Alcantarra, ruskind med flere andre unikke egenskaber, såsom en champagneholder. Motoren er en 8,4L V10 som har 745hk og kan køre fra 0 til 100 på 3 sekunder, maksimumshastigheden er omkring 350 km/t, den har en seks-trins gearkasse. Det var let at skrive om da VLF Automotive havde udgivet meget information omkring hvordan den var bygget af Henrik Fisker.

 


 


Fisker Emotion

Bilen med revolutionerende batteri teknologi

 

Den kan oplade op til 80% på et minut, de er stadig i gang med at udvikle batteriet og teste det, det hele afhænger af, hvad de bestemmer at den specifikke ydeevne og kemi af batteriet skal være. Solid State batterier adskiller sig fra lithium-ion, som er standard i elbiler og stort set alt elektronik, da de stort set ikke indeholder nogen væske. Fordi at de ikke har nogen væske, har de meget lav modstand, hvilket er nøglen til hurtig opladning. Lige nu er problemet med batteriet at det begrænsede overfladeareal, hvilket betyder, at de har en lav elektrodestrømtæthed og begrænset effekt. Nuværende solid state-batteriteknologi kan ikke generere nok strøm til at flytte en bil, og kan ikke fremstilles på et stort salg og virker også dårligt ved lavere temperaturer. Fiskers hovedbatteriingeniør siger, at selskabet har løst disse problemer ved at oprette et multidimensionelt batteri. "Hvad vores forskere har skabt, er det tredimensionale solid state-batteri, som vi også kalder et boltebatteri," siger Fisker. "De er tykkere og har over 25 gange overfladen, som et tyndt film batteri har. "Det har givet os mulighed for at skabe nok strøm til at flytte et køretøj." På grund af fremskridtene inden for teknologien sigter Fisker på at bringe den til markedet i 2020, tre år tidligere end den foreslåede 2023 markedslancering. "Vi har bygget batterier med bedre resultater hurtigere, end vi troede." Batteriet kan ikke kun give mere strøm end et lithium-ion-ækvivalent, det siges også at være halvdelen af vægten. Fisker Automotive sagde også, at EMotion vil have samme plads som en BMW 7-serie, 140kWh batteripakke og producere 775bhp.

 


 


Hvad har jeg lært?

 

Jeg har lært meget mere om design og selvfølgelig også lært meget mere om Henrik Fisker. Jeg lært også meget om hvordan man skriver en ”bog”, men den er på ingen måde helt færdig, jeg tror at det er umuligt at skrive en hel bog på kun 2 måneder, jeg fandt også ud at jeg ikke kunne lave en biografi om ham fordi at der ikke var så meget skrevet om ham, så måtte jeg tænke (hvad skal jeg så lave?) så til sidst efter meget research og kun en måned tilbage at jeg kunne skrive om de biler han havde designet så jeg gik i gang med at skrive en side til hver bil som han havde designet, næsten hver dag når jeg kom hjem skulle jeg læse, se videoer, interview og skrive en side. Hver dag nåede jeg så ikke en side men at researche så næsten dag kunne jeg måske nå at lave to sider. Henrik Fiskers hjemmeside var en stor hjælp til at se alle de biler han havde designet og til at finde information, TopSpeed og VLF Automotive’s hjemmeside var også en stor hjælp for at finde information, og så selvfølgelig YouTube var også en stor hjælp. Det blev slet ikke i nærheden af hvad jeg havde forstillet mig da vi fik opgaven. Men det endte med at blive et hæfte om de produktionsbiler som Henrik Fisker har designet.


 

Kildefortegnelse

 

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/1999-bmw-z8/

-https://www.bmwblog.com/2016/03/21/bmw-ceo-harald-krueger-says-time-favorite-bmw-z8/

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2004-aston-martin-db9/

-https://www.topspeed.com/cars/aston-martin/2004-aston-martin-db9-volante-ar298.html

-https://www.autocar.co.uk/car-review/aston-martin/db9/first-drives/open%2C-all-ours

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2005-aston-martin-v8-vantage/

-https://www.topspeed.com/cars/aston-martin/2005-aston-martin-v8-vantage-ar303.html

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2005-fisker-latigo/

-https://www.topspeed.com/cars/car-news/special-edition-fisker-latigo-cs-on-sale-at-autotrader-ar86000.html

-https://www.carfolio.com/specifications/models/car/?car=155496

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2006-fisker-tramonto/

-https://www.supercars.net/blog/2006-fisker-tramonto/

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2008-artega-gt/

-https://www.autoblog.com/2007/02/28/geneva-bound-henrik-fiskers-artega-gt-coupe/?guccounter=1

-https://bilogmotor.dk/artega-gt/

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2011-fisker-karma/

-https://www.autoblog.com/fisker/karma/

-https://www.topspeed.com/cars/fisker-karma/ke3016.html

-http://www.motorsiden.dk/Biltest/Fisker%20Karma%20Del%201.html

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/mustang-rocket/

-https://www.carscoops.com/2014/11/new-galpin-fisker-rocket-is-wild/

-https://www.motor1.com/photo/607734/galpin-auto-sports-rocket-607734/

-https://www.topspeed.com/cars/fisker/2016-ford-mustang-rocket-by-henrik-fisker-and-galpin-auto-sports-ar166233.html

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2016-destino-v8/

-http://www.vlfautomotive.com/vlf-destino-v8/

-https://www.express.co.uk/life-style/cars/987820/Fisker-Emotion-electric-car-solid-state-battery-range-charging

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/fisker-emotion/

-http://www.vlfautomotive.com/

-https://henrikfisker.org/products/production-cars/2016-force-1/